W odpowiedzi na Państwa pisma dotyczące restrukturyzacji szkół ponadgimnazjalnych chciałbym podziękować za zgłoszone wątpliwości. Trwa obecnie etap konsultacji i duża liczba zadawanych pytań pozwala na przybliżenie powodu zmian i rozwianie obaw.Planowane zmiany w gdyńskiej sieci szkół zawodowych mają na celu utrzymanie i rozwijanie oferty edukacyjnej, podniesienie jakości nauczania, zwiększenie efektywności współpracy z pracodawcami oraz ich konkurencyjności w stosunku do szkół z powiatów ościennych. W odpowiedzi na Państwa pytania u przejmie informuję, że:1. Czy związku z pogorszeniem dostępności do placówki szkolnej w wyniku przeniesienia z centrum i usytuowania na obrzeżach Miasta (konieczność korzystania także z komunikacji miejskiej), wprowadzona zostanie możliwość skorzystania przez młodzież uczącą się w szkołach podlegających miastu Gdynia z dodatkowych zniżek w ramach wprowadzonego przez rząd ogólnopolskiego programu poprzez Ustawę z dnia 5 grudnia 2014r. o Karcie Dużej rodziny dla rodzin wielodzietnych w związku ze wzrostem kosztów wykształcenia, a związanych z dojazdem do szkół i obciążających dodatkowo budżet rodzin wielodzietnych? Program ten pozwala na tańsze przejazdy pociągami i komunikacją publiczną w wybranych miejscowościach lecz dotąd nie obejmuje Miasta Gdyni na zasadach określonych w Ustawie (Dz.U. 2014 poz.1863). Zmiana lokalizacji w rzeczywistości w niektórych przypadkach pogorszy dojazd do placówki, w innych - polepszy. Nie przewiduje się dokonywania zmian w odniesieniu do Karty Dużej Rodziny. 2. Czy wzięto pod uwagę i poddano analizie skutek, jaki przyniesie usytuowanie szkół w tak niedogodnych lokalizacjach w aspekcie prawdopodobnego pomniejszenia zainteresowania ofertą nauki w tych szkołach, w odniesieniu do propozycji innych miast, gdzie lokalizacja powoduje łatwość dostępu i ograniczenie kosztów budżetów domowych związanych z dojazdami? Czy sytuacja ta nie przyniesie jeszcze większego spadku uczących się w szkołach podlegających miastu Gdynia? Wybór szkoły ponadgimnazjalnej to w dużym stopniu wybór zawodu i podjęcie decyzji o swojej życiowej ścieżce zawodowej. To właśnie dlatego szkoły ponadgimnazjalne nie są szkołami rejonowymi, gdyż uczniowie - z zasady - przy wyborze placówki nie kierują się lokalizacją lecz charakterem szkoły. Z uwagi na planowane dokonanie zmiany lokalizacji planuje się jednak dostosowanie rozkładu jazdy autobusów, by efekty zmian były możliwie najmniej uciążliwe dla uczniów. 3. Czy aktualna sytuacja niepewności dla lokalizacji poszczególnych szkół nie spowoduje, że uczniowie kończący obecne gimnazja będą szukali w ofertach bardziej pewnych i jednoznacznych, a w tym w szkołach małych, kameralnych, gdzie uczniowie czuja się najlepiej?Przeniesienie kierunków z Zespołu Szkół Budowlanych i Zespołu Szkół Rzemiosła i Handlu daje szansę na zbudowanie bardzo silnej placówki kształcącej w kierunku szkolnictwa zawodowego w północnej części miasta. Małe, kameralne, niedoinwestowane szkoły, z niepełnym wykorzystaniem sal lekcyjnych nie są konkurencyjne i nie mogą gwarantować lepszych warunków do nauki. 4. Czy przeanalizowano, że na pewno w najbliższych latach nie wrośnie ilość uczniów mających korzystać ze szkół, a wówczas koszt odtworzenia takiej placówki przyniesie jeszcze większy koszt, niż obecny zakładany zysk i praktycznie będzie niemożliwe odtworzenia, a dorobek pracy i nakładów wielu lat zostanie zrujnowany bezpowrotnie? Dane demograficzne zostały przeanalizowane bardzo szczegółowo i nie ma wątpliwości, że nie będzie potrzeby odtwarzania placówek. 5. Dlaczego nie bierze się pod uwagę oczekiwań uczniów i rodziców oraz komfortu psychicznego w czasie nauczania dla ucznia jaki zapewniają szkoły małe i z doświadczoną kadrą, a tym bardziej, że szkoła aktualnie jest w dobrym stanie technicznym i wystarczająco wyposażona dydaktycznie? Reorganizacja sieci szkół ma na celu konsolidację nauczanych zawodów i doposażenie placówek, które w kolejnych latach będą miały pełnić strategiczną rolę na mapie gdyńskich szkół. Nauczyciele uczący dotąd w szkole nadal będą uczyć w nowej siedzibie dostosowanej do potrzeb edukacyjnych. Nie ma zatem wątpliwości, że zmiana spowoduje polepszenie warunków nauki dla uczniów i pracy dla nauczycieli. 6. Kto dofinansuje dojazd ucznia do szkoły z powodu dwóch środków lokomocji, aby z internatu dojechał do szkoły? Spośród wszystkich użytkowników internatu, jedynie ok. 20 osób to uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych dla których opracowywana będzie koncepcja dojazdu do nowej lokalizacji. Opublikowano: 24.12.2015 00:00 Autor: Aleksandra _Rzewuska (a.rzewuska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 10.06.2021 14:37 Zmodyfikował: Paweł Jałoszewski