Edukacja - archiwum

Odpowiedzi na pytania zadane przez uczniów - Zespół Szkół Administracyjno-Ekonomicznych

W związku z planowanymi zmianami w gdyńskiej sieci szkół, które mają na celu podniesienie jakości nauczania i zapewnienie lepszych warunków nauki, organizację szkolnictwa zawodowego oraz dostępność do szkół, do Bartosza Bartoszewicza, wiceprezydenta ds. edukacji i zdrowia oraz do Wydziału Edukacji napływa wiele listów z pytaniami od uczniów. Odpowiadamy. 
Jednocześnie chcemy zaznaczyć, że udzielane odpowiedzi odzwierciedlają stan przygotowań do modernizacji sieci gdyńskich szkół na dzień 23.11.2015 r. Ostateczne rozwiązania zostaną przyjęte w drodze uchwały Rady Miasta Gdyni w dniu 30 grudnia 2015 r.


Zespół Szkół Administracyjno-Ekonomicznych:

1. Dlaczego wszelkie decyzje w sprawie poszczególnych szkół są podejmowane bez konsultacji z uczniami konkretnych placówek oraz bez konsultacji z ich rodzicami?

Konsultacje ze wszystkimi zainteresowanymi stronami zastały zaplanowane w miesiącach wrzesień - listopad i uwzględniają także uczniów i rodziców. Ostateczne decyzje podejmowane będą najwcześniej 30 grudnia 2015 przez Radę Miasta - właśnie po fazie konsultacji.

2. Po przeniesieniu wszystkich klas (z różnych szkół), które miałyby znaleźć się w budynku obecnego Technikum Transportowego, jak zamierza Pan uniknąć prowadzenia zajęć w trybie dwuzmianowym bez likwidacji nauczania w grupach? Jaka jest liczba sal lekcyjnych w budynku Technikum Transportowego? Nauczanie w grupach pozwala osiągać uczniom dużo lepsze efekty w nauce.

Organizacja pracy szkoły należy do kompetencji dyrektora i nie jest planowana zmiana systemu nauczania w grupach. Z przeprowadzonej symulacji organizacji zajęć lekcyjnych wynika, że zajęcia najpóźniej kończyć się mogą dla ograniczonej liczby klas o godzinie 17:00 (w chwili obecnej 16:00), co ostatecznie uzależnione jest od sposobu organizacji pracy szkoły. Liczba sal w budynku przy Alei Zwycięstwa 194 jest wystarczająca aby zapewnić efektywne i komfortowe warunki do nauki. W chwili obecnej jest to 16 sal i sala gimnastyczna, a po przeprowadzonym remoncie liczba pomieszczeń będzie wynosić 18 oraz sala gimnastyczna.

3. Jak zamierza Pan przenieść do budynku Technikum Transportowego prężnie działające Radio Ekonomik?

W nowej lokalizacji Radio Ekonomik może swobodnie kontynuować swoją działalność.

4. Jak zamierza Pan przenieść do budynku Technikum Transportowego siłownię?

Wszystkie pomieszczenia zostaną dostosowane do potrzeb uczniów. W chwili obecnej w budynku przy Alei Zwycięstwa 194 jest już siłownia.

5. Jak zamierza Pan przenieść do budynku Technikum Transportowego często wykorzystywane dwie sale multimedialne?

Wszystkie pomieszczenia zostaną dostosowane do potrzeb uczniów zgodnie z wymaganiami.

6. Jak zamierza Pan przenieść do innego budynku specjalistyczną salę zawodową - biuro turystyczne?

Wszystkie pomieszczenia zostaną dostosowane do potrzeb uczniów. Sala zawodowa - biuro turystyczne zostanie w nowej lokalizacji odtworzona.

7. Jak zamierza Pan przenieść do innego budynku specjalistyczną salę zawodową - pracownię symulacyjną?

Wszystkie pomieszczenia zostaną dostosowane do potrzeb uczniów, zgodnie z wymaganiami.

8. Jak zamierza Pan przenieść do budynku Technikum Transportowego specjalistyczną salę zawodową - firmę symulacyjną?
Wszystkie pomieszczenia zostaną dostosowane do potrzeb uczniów, zgodnie z wymaganiami.

9. Jak zamierza Pan przenieść naszą bibliotekę szkolną do budynku Technikum Transportowego? Nasza biblioteka posiada 2 razy więcej książek (30 tysięcy woluminów) niż biblioteka obecnego Technikum Transportowego, jednocześnie mając CZTEROKROTNIE mniejszą powierzchnię. Dodatkowo szkoła ma otrzymać dotacje na zakup kolejnych książek.

Biblioteka i czytelnia znajdujące się w budynku przy Alei Zwycięstwa 194 zostaną zaadoptowane na potrzeby biblioteki szkolnej, która zostanie wyremontowana.

10. W jaki sposób wyobraża Pan sobie organizowanie przez naszą szkołę takich konkursów międzyszkolnych jak np. Młodzi Gdynianie Żołnierzom Wyklętych w budynku obecnego Technikum Transportowego, gdzie nie ma żadnej przestrzeni by takie konkursy organizować?

Budynek przy Alei Zwycięstwa 194 dysponuje przestrzenią, w której można realizować aktywności wynikające z inicjatywy uczniów i nauczycieli.

11. Jaki sens ma rozdzielanie klas o podobnej podstawie kształcenia (Technik Handlowiec, Technik Ekonomista, Technik Obsługi Turystycznej) i sprowadzania do jednego budynku klas nie mających wspólnej podstawy kształcenia?

Każdy zawód ma inną podstawę programową kształcenia zawodowego. Obowiązkiem szkoły jest realizacja tej podstawy. Przeniesienie tych kierunków nie skutkuje brakiem realizacji tych wymagań.

12. Jak po reorganizacji szkolnictwa ukształtuje się dyrekcja dla każdej z dotkniętych zmianą klas? Pod jaką dyrekcję będą podlegały poszczególne klasy?

Klasy (również te, do których nabór nie będzie już prowadzony, ale będą funkcjonować na poziomie klas 2 i starszych) będą nadal funkcjonować w ramach Zespołu Szkół Administracyjno-Ekonomicznych, w związku z powyższym funkcję dyrektora będzie pełnić nadal ta sama osoba.

13. Jakie są koszty planowanych zmian dotyczących naszej szkoły?

Koszty ostateczne są uzależnione od wariantu, który zostanie wybrany przez Radę Miasta Gdyni w odniesieniu do zawodów nauczanych w szkole. W rzeczywistości w roku 2016 zostały zaplanowane działania mające na celu remonty budynków ponadgimnazjalnych, a także doposażenie, wzmocnienie i rozbudowanie warsztatów i pracowni w szkolnictwie zawodowym. Szacuje się zatem, że jedynym kosztem dodatkowym wynikającym ze zmian będą koszty transportu sprzętu i materiałów niezbędnych dla działalności ZSAE w nowej lokalizacji i będzie to kwota ok. 100.000 PLN.

14. Jakie są koszty planowanych zmian całej reorganizacji?

W chwili obecnej trwają konsultacje z zainteresowanymi stronami i do czasu wyboru konkretnych rozwiązań nie można dokładnie oszacować kosztów planowanych zmian i całej reorganizacji, gdyż jest to kilkanaście różnych wariantów. W związku z zaplanowanymi w 2016 roku remontami budynków oświatowych oraz doposażeniem i wzmocnieniem części warsztatowych i pracowni w zakresie szkolnictwa zawodowego, szacuje się, że jedynymi dodatkowymi kosztami wynikającymi z reorganizacji sieci szkół będą te, związane z transportem sprzętów, materiałów i rzeczy przypisanych - z racji charakteru - do konkretnej szkoły. Całkowity koszt tych usług oszacowany został na poziomie 500.000 PLN.

15. Ile pieniędzy miasto przewiduje zaoszczędzić na planowanej reorganizacji?

Miasto nie zamierza dokonywać żadnych oszczędności w zakresie szkolnictwa. W ramach planowanej reorganizacji szacuje się, że dzięki dostosowaniu sieci szkół do potrzeb demograficznych gdyński samorząd zmieni system wydawania kwoty ok. 4 mln, które zamiast na funkcjonowanie obiektów zostaną przeznaczone na dodatkowe zajęcia oraz doposażenie szkół.

16. Na co miasto zamierza wydać zaoszczędzone pieniądze?
 
Miasto zamierza przeznaczyć zaoszczędzone pieniądze na dalszy rozwój edukacji w Gdyni.


17. W jaki sposób wszystkie klasy mające mieć zajęcia w obecnym budynku Technikum Transportowego będą miały pomieścić się na tak wąskich korytarzach, przy jednej, wąskiej klatce schodowej?
 
W chwili obecnej w budynku Technikum Transportowego uczy się więcej osób, aniżeli w ZSAE i nie powoduje to utrudnień w organizacji pracy szkoły. Co więcej, w przeszłości z budynku korzystało - zgodnie z obowiązującymi przepisami - większa liczba osób. Z uwagi na planowane wygaszanie zawodów w strukturze ZSAE planowane jest zmniejszanie liczebności uczniów.
 
18. Jak zamierza Pan przenieść do Technikum Transportowego nasze sprzęty, np. rzutniki, tablice?
 
Budynek przy Alei Zwycięstwa 194 jest już wyposażony w tablice multimedialne i rzutniki. Przenoszone będą jedynie te urządzenia, które z racji swojej funkcjonalności muszą być elementem wyposażenia ZSAE. Sprzęt zostanie przetransportowany w ramach świadczonych powszechnie usług transportowych.

19. Co się stanie z samorządem szkolnym po planowanej reorganizacji? Co się stanie z samorządami klas z innych szkół, które mają razem z nami dojść do budynku Technikum Transportowego?
 
Wybór nowego samorządu uczniowskiego zostanie dokonany w taki sam sposób, jaki byłby zastosowany w dotychczasowej siedzibie szkoły.


20. Co z tradycją naszej szkoły, która mieści się w obecnym budynku od kilkudziesięciu lat?
 
Reorganizacja sieci szkół nie spowoduje likwidacji ZSAE, lecz zmianę jej siedziby, zatem w nowej lokalizacji prowadzone będą działania mające na celu odwoływanie się do tradycji i historii szkoły.


21. Czy nasz sztandar zostanie zachowany? Czy nasze nagrody zostanę zachowane? Które klasy gdzie je ze sobą przeniosą?
 
Pamiątki, sztandary i nagrody zostaną zachowane.


22. Co z szafkami, za które uczniowie zapłacili? W jaki sposób zamierza Pan je przenieść do Technikum Transportowego? W jaki sposób zamierza Pan je tam pomieścić?
 
Dyrektor będzie organizować i zagospodarowywać w nowym budynku przestrzeń, w której uwzględniane będą poszczególne potrzeby uczniów. Decyzja dotycząca przenoszenia szafek zostanie podjęta po szczegółowej inwentaryzacji nowego obiektu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa szafki szkolne stanowią własność szkoły.

23. Do naszej szkoły uczęszcza 344 uczniów, z czego 172 dojeżdża do niej spoza Gdyni. Czy uważa Pan, że w porządku jest teraz przenosić szkołę w miejsce, gdzie dojeżdża mniej autobusów? Czy w porządku jest przenosić szkołę 3 razy dalej od dworca SKM?
 
Odległość pomiędzy dotychczasową lokalizacją, a nową lokalizacją wynosi ok. 600 m, co zdaniem samorządu nie może stanowić problemu w komunikacji.


24. Kiedy wracamy ze szkoły, autobusy/pociągi są już wystarczająco zatłoczone. W jaki sposób wyobraża Pan sobie transport publiczny, kiedy będzie chciał Pan w naszej obecnej placówce umiejscowić 9 LO, które będzie miało przyciągnąć uczniów z Wielkiego Kacka, Dąbrowy i Karwin?
 
Rozkład jazdy komunikacji miejskiej będzie zmieniany i dostosowywany do potrzeb uczniów, w tym także osób uczących się w Gdyni-Orłowie i mieszkających w południowo-zachodniej części miasta.


25. Czy zdaje Pan sobie sprawę z tego, że przenoszenie do nowych budynków klas, które w najbliższym czasie będą pisać egzaminy zawodowe oraz maturę, nie wpłynie pozytywnie na komfort uczenia się? Przenoszenie się do nowego budynku będzie się wiązało ze stresem, który negatywnie wpłynie na wyniki egzaminów.
 
Atmosferę budują ludzie, a warunki nauki - poprzez remont przestrzeni nowego budynku będą poprawiane. Poprzez pozostawienie dotychczasowego składu kadry pedagogicznej zakłada się, że zmiany nie wpłyną negatywnie na wyniki egzaminów, tym bardziej iż wskutek zmian możliwe będzie zwiększenie zajęć dla uczniów.
 
26. W jaki sposób zamierza Pan wygaszać szkoły i klasy jednocześnie nie zwalniając nauczycieli?
 
Jednym z priorytetów Gminy jest zapewnienie pracownikom szkoły miejsc pracy. Każdy przypadek zostanie rozpatrzony indywidualnie. Ważne jest, że nie będą likwidowane specjalizacje (zawody), w związku z powyższym zapotrzebowanie na kadrę pedagogiczną utrzyma się na niezmienionym poziomie. Niektóre zawody będą jednak nauczane w nowych lokalizacjach. Reorganizacja nie dotyczy także jedynie wygaszania placówek, ale również budowy zupełnie nowej szkoły w Gdyni-Wiczlinie, co będzie generowało dodatkowe zapotrzebowanie na etaty.


* Pytania uczniów - pisownia oryginalna.

  • ikonaOpublikowano: 23.11.2015 00:00
  • ikona

    Autor: Aleksandra _Rzewuska (a.rzewuska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 10.06.2021 14:38
  • ikonaZmodyfikował: Paweł Jałoszewski
ikona