W związku z planowanymi zmianami w gdyńskiej sieci szkół, które mają na celu podniesienie jakości nauczania i zapewnienie lepszych warunków nauki, organizację szkolnictwa zawodowego oraz dostępność do szkół, do Bartosza Bartoszewicza, wiceprezydenta ds. edukacji i zdrowia oraz do Wydziału Edukacji napływa wiele listów z pytaniami od uczniów. Odpowiadamy. Jednocześnie chcemy zaznaczyć, że udzielane odpowiedzi odzwierciedlają stan przygotowań do modernizacji sieci gdyńskich szkół na dzień 23.11.2015 r. Ostateczne rozwiązania zostaną przyjęte w drodze uchwały Rady Miasta Gdyni w dniu 30 grudnia 2015 r. Zespół Szkół Budowlanych1. Czy UM zapewni nowe godziny autobusów do nowej placówki? Istnieje możliwość dopasowania rozkładów jazdy komunikacji miejskiej do potrzeb uczniów. Wszystkie zmiany będą rozpatrywane w miesiącach styczeń-luty 2016 - po ostatecznym podjęciu decyzji o reorganizacji sieci szkół przez Radę Miasta Gdyni.2. Jak pan widzi dojazdy osób które mieszkają poza Gdynią i muszą wstawać już o 5 rano, żeby dojechać na 8 do szkoły? Istnieje możliwość dopasowania rozkładów jazdy komunikacji miejskiej do potrzeb uczniów, jak i zmiany godziny rozpoczynania zajęć lekcyjnych. 3. Co powstanie na miejscu naszej szkoły? Reorganizacja sieci szkół ma na celu konsolidację nauczanych zawodów i doposażenie placówek, które w kolejnych latach będą miały pełnić strategiczną rolę na mapie gdyńskich szkół. Dopiero po podjęciu decyzji przez Radę Miasta analizowany będzie każdy z budynków, pod kątem możliwości wykorzystania ich do innych funkcji przynoszących korzyści mieszkańcom. 4. Od czego zależał wybór szkół, że niektóre będą wygaszane, niektóre przenoszone a niektóre zostawione, np. liceum nr 3 a przeciez wiadomo, że liceum nr 13 jest większą szkołą niż 3. Reorganizacja sieci szkół jest projektowana m. in. na podstawie analiz demograficznych, rozpoznania rynku pracy, możliwości współpracy szkół z lokalnymi pracodawcami. Głównym celem jest konsolidacja kierunków kształcenia wokół branż strategicznych. 5. Co będzie z internatem ZSB? Internat nie zmienia swojej funkcji i lokalizacji. Spośród wszystkich użytkowników internatu, jedynie ok. 20 osób to uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych, dla których opracowywana będzie koncepcja dojazdu do nowej lokalizacji. 6. Czy będą uczyli nas ci sami nauczyciele czy się zmienią? Wszystkim nauczycielom zostanie złożona propozycja pracy na tych samych warunkach w nowym miejscu. Podjęcie pracy w nowej lokalizacji będzie zależało od indywidualnej decyzji każdego z nauczycieli. 7. Skąd zrodził się pomysł na tak duży przesiew szkół? Reorganizacja sieci szkół ma na celu dostosowanie mapy placówek oświatowych do realnych potrzeb wynikających z demografii. Nie można jej nazywać przesiewem, gdyż w ramach zmian tworzy się także nowe podmioty i buduje nową szkołę. 8. Dlaczego spotkanie z uczniami podjęte jest dopiero po podjęciu decyzji? Decyzja o zmianie sieci szkół zostanie podjęta najwcześniej 30 grudnia 2015 roku przez Radę Miasta Gdyni. Spotkanie z uczniami jest elementem procesu konsultacji. 9. Co z osobami, które wybrały szkoły tylko na dobry dojazd SKM? Czy mają zrezygnować ze szkoły? Wybór szkoły ponadgimnazjalnej, to w dużym stopniu wybór zawodu i podjęcie decyzji o swojej życiowej ścieżce zawodowej. To właśnie dlatego szkoły ponadgimnazjalne nie są szkołami rejonowymi, gdyż uczniowie - z zasady - przy wyborze placówki nie kierują się lokalizacją, lecz charakterem szkoły. Z uwagi na planowane dokonanie zmiany lokalizacji planuje się jednak również dostosować rozkład jazdy autobusów, by efekty zmian były możliwie najmniej uciążliwe dla uczniów. 10. Czy sądzi Pan, że nauczanie w tak dużej placówce przyniesie korzyści uczniom? Powstanie nowej formy organizacyjnej w CKZiU nie odbiera tożsamości poszczególnym szkołom, a stwarza możliwość lepszego doposażenia placówek, czego efektem będzie poprawa warunków nauki dla uczniów i nauczania dla nauczycieli, co bezpośrednio przyniesie korzyści uczniom.11. Czy przy takiej ilości uczniów nauczyciele będą w stanie poświęcić każdemu uczniowi tyle samo czasu? Liczebność klas pozostanie na niezmienionym poziomie i każdy z uczniów będzie mógł liczyć na takie samo wsparcie nauczyciela, jak dotychczas. 12. Dlaczego łączy nas Pan akurat z ZSRiH? Połączenie kierunków z obu szkół daje szansę na zbudowanie bardzo silnej placówki kształcącej w kierunku szkolnictwa zawodowego w północnej części miasta. To także zawody, których część bezpośrednio odnosi się do obszaru rzemiosła.13. Co łączy budowlańców z handlowcami? W nowej strukturze organizacyjne CKZiU jest szansa na kształcenie w wielu różnych zawodach i podnoszenie efektywności kształcenia, związanej m.in. z branżą usługową. W Zespole Szkół Budowlanych są tzw. klasy wielozawodowe, zatem nie można również odnosić się jedynie do dwóch typów zawodów. 14. Czy aby na pewno wszyscy pracownicy szkoły będą mieli pracę? Jednym z priorytetów Gminy jest zapewnienie pracownikom szkoły miejsc pracy. Każdy przypadek zostanie rozpatrzony indywidualnie. Ważne jest, że nie będą likwidowane specjalizacje (zawody), w związku z powyższym zapotrzebowanie na kadrę pedagogiczną utrzyma się na niezmienionym poziomie. Niektóre zawody będą jednak nauczane w nowych lokalizacjach. Reorganizacja nie dotyczy także jedynie wygaszania placówek, ale również budowy zupełnie nowej szkoły w Gdyni-Wiczlinie, co będzie generowało dodatkowe zapotrzebowanie na etaty. 15. Czy w nowej, dużej szkole wszyscy będą żyć w zgodzie? Atmosferę, ducha integracji i wzajemne stosunki kształtują ludzie, zatem to przede wszystkim od uczniów zależy czy z korzyścią uda się wykorzystać potencjał nowo tworzonej placówki. 16. Co stanie się z budynkiem ZSB, internatem i czy koszt sprzedaży budynku wraz z terenem jest adekwatny do tego, że miasto przenosi szkołę do nowej placówki? Internat nie zmieni swojej funkcji. Nie można także określić adekwatności kosztów sprzedaży budynku, gdyż dotychczas nie analizowano takiego wariantu. 17. Dlaczego miasto robi takie reformy za plecami uczniów, nauczycieli i pracowników? Konsultacje w ramach reorganizacji sieci szkół zaplanowane zostały przed podjęciem ostatecznej decyzji przez Radę Miasta w miesiącach wrzesień-listopad. W ramach prowadzonych działań Wiceprezydent ds. edukacji i zdrowia spotkał się z dyrektorami, nauczycielami, pracownikami obsługi i administracji, uczniami i rodzicami uczniów wszystkich placówek, których bezpośrednio dotyczą zmiany. Ostateczna decyzja podjęta zostanie przez Radę Miasta w grudniu 2015 roku, właśnie po konsultacjach i spotkaniach. 18. Czy szkoła na ul. płk. Dąbka będzie odnowiona? W 2016 zaplanowano szereg remontów placówek oświatowych, w tym budynku przy ul Płk. Dąbka.* Pytania uczniów - pisownia oryginalna Opublikowano: 23.11.2015 00:00 Autor: Aleksandra _Rzewuska (a.rzewuska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 10.06.2021 14:37 Zmodyfikował: Paweł Jałoszewski