W związku z planowanymi zmianami w gdyńskiej sieci szkół, które mają na celu podniesienie jakości nauczania i zapewnienie lepszych warunków nauki, organizację szkolnictwa zawodowego oraz dostępność do szkół, do Bartosza Bartoszewicza, wiceprezydenta ds. edukacji i zdrowia oraz do Wydziału Edukacji napływa wiele listów z pytaniami od uczniów. Odpowiadamy. Jednocześnie chcemy zaznaczyć, że udzielane odpowiedzi odzwierciedlają stan przygotowań do modernizacji sieci gdyńskich szkół na dzień 23.11.2015 r. Ostateczne rozwiązania zostaną przyjęte w drodze uchwały Rady Miasta Gdyni w dniu 30 grudnia 2015 r. Zespół Szkół Mechanicznych i XII Liceum Ogólnokształcące: Zacznijmy od tego, co to jest CKZiU?Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego to zespół, który umożliwi lepsze wykorzystanie potencjału i przestrzeni szkół, dopasowany do potrzeb uczniów. W jego skład wejdą szkoły, prowadzące kształcenie zawodowe oraz szkoły dla dorosłych, placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego. W CKZiU będzie możliwość łączenia szkół tego samego typu np. dwa technika, dwie zasadnicze szkoły zawodowe. CKZiU będzie prowadzić kwalifikacyjne kursy zawodowe, podejmować działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, a także współpracować z pracodawcami i organizacjami pracodawców. CKZiU może także prowadzić ww. kursy nie tylko w zawodach, które funkcjonują w szkole. Czy to nadal będzie szkoła?Nazwa Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego jest określeniem organizacyjnym. Dla uczniów ZSM i XII LO zmieni się nazwa zespół na nazwę Centrum. Wszystkie szkoły wchodzące w skład Centrum zachowają swoją nazwę i odrębność. Uczniowie otrzymają świadectwa promocyjne ukończenia szkoły, np. absolwent Technikum Mechanicznego, a nie CKZiU. Czy istnieje możliwość, aby 12 liceum nie zniknęło z mapy trójmiejskich szkół?Z uwagi na zapotrzebowanie na kształcenie ogólne, które wynika z danych demograficznych, nie jest możliwe, by w kolejnym roku odbywała się rekrutacja do klas pierwszych XII LO. Wszyscy uczniowie, którzy uczą się obecnie w tej szkole, tę szkołę ukończą. Czy licealiści na pewno skończą naukę w tym budynku w tej szkole? Będziemy przedstawiać radnym takie rozwiązanie. Dopiero po podjęciu uchwały intencyjnej przez Radę Miasta 30 grudnia 2015 r. rozpocznie się proces opiniowania. Klasa wojskowa jest nie tylko wizytówką naszej szkoły, ale także i miasta? Naszym pomysłem na zainteresowanie liceum większej ilości uczniów jest utworzenie nowych profili nauczania takich jak klasa policyjna, strażacka, może ratownicza. Takich kierunków szkoły w pobliżu nie prowadzą na pewno przyciągnęłoby to wielu chętnych. Może dobrym pomysłem jest stworzenie kierunku technik mechanik wojskowy, gdzie uczniowie będą uczyli się o pojazdach militarnych? XII Liceum Ogólnokształcące jest placówką należącą do sieci gdyńskich szkół ponadgimnazjalnych i liczba tego rodzaju szkół jest znacznie większa od realnego zapotrzebowania. W związku z powyższym utworzenie profili klasy policyjnej (istnieje obecnie w V LO), strażackiej lub ratowniczej mogłoby jedynie spowodować spadek zainteresowania innymi szkołami w Gdyni, chwilowo zwiększając zainteresowanie XII LO. Można zakładać, że w kolejnym roku inne liceum zaproponowałoby ofertę, która skutkowałaby zmniejszeniem rekrutacji do XII LO i taka niestabilność w działaniu mogłaby trwać przez kolejne lata. Wygaszanie XII LO w siedzibie przy ul. Morskiej ma na celu znaczne doposażenie placówki w kolejnych latach w część warsztatową, by budynek ten był siedzibą dla CKZiU, z którego oferty korzystać będą mogły osoby zainteresowane kształceniem zawodowym. Co ważne - tradycje XII LO - w tym tworzenie klas mundurowych możliwe będzie w innych szkołach ponadgimnazjalnych, co uzależnione będzie od woli i inicjatywy kadry pedagogicznej tych placówek. Czy nadal uczyć będą na ci sami nauczyciele?Wszystkim nauczycielom zaproponowane zostaną dotychczasowe warunki zatrudnienia i nie przewiduje się ani redukcji etatów, ani zmian. Jedyne zmiany mogą wynikać z wyborów samych nauczycieli, którzy mogą podjąć się pracy np. w innych placówkach oświatowych w Gdyni. Ilu uczniów ma przyjść do naszej szkoły?Nowe CKZiU ma być miejscem nauki dla ok. 700 osób, zatem ok. 130 osób więcej, niż w chwili obecnej. Jaki będzie tryb nauki? Chodzi mi teraz o to, w jakich godzinach będą lekcje czy nie będą one wieczorowe?Przestrzeń w budynku ZSM pozwala na organizację zajęć w takich samych lub w niewiele różniących się od dotychczasowych, godzinach lekcyjnych. Nie przewiduje się systemu zmianowego. Czy jest możliwość żeby nasza szkoła uzyskała autonomię w centrum? To znaczy żeby nadal było to technikum mechaniczne numer 1 i zasadnicza szkoła zawodowa numer 1?Wszystkie szkoły wchodzące w skład CKZiU zachowają swoją autonomię. Jak będzie wyglądała współpraca szkoły z firmami patronackimi takim jak mercedes man? Czy nadal będą istniały klasy patronackie? Współpraca z firmami zależy od decyzji podejmowanych w zarządach firm. Umowy patronackie były zawierane z konkretną szkołą, a szkoła pozostaje w systemie edukacji. Jakie mają być korzyści ze zmiany nazwy na CKZiU?Zmiana nie dotyczy nazwy, ale sposobu organizacji działalności szkół, wchodzących w skład CKZIU. W rzeczywistości największymi korzyściami z połączenia kilku szkół: m.in. technikum mechanicznego i technikum budowy okrętów będzie doinwestowanie w najbliższych latach części warsztatowej połączonych szkół i znaczne polepszenie warunków nauki dla uczniów i pracy dla nauczycieli. Kolejna korzyść to zwiększenie potencjału placówki w odniesieniu do kształcenia ustawicznego. Nasza szkoła to historia i może nawet i sława na tle gdyńskich szkół. Mówię teraz o szkołach technicznych, jednak 86 lat istnienia to niezły dorobek i można powiedzieć już wspaniała marka. Czy miasto może pozwolić sobie na pozbycie się tak cennego atutu? Gdynia jest stosunkowo młodym miastem a to spory kawałek jej historii.Technikum mechaniczne będzie nadal istnieć w strukturze nowej placówki. Choć zmieniać się będzie nazwa całego zespołu, to cały dorobek szkoły zostanie zachowany oraz będzie przestrzeń do odnoszenia się do historycznych sukcesów placówki. Czy bierze pan pod uwagę to ze gimnazja są teraz pełne, może warto poczekać ze zmianami? Przeprowadzone analizy demograficzne pozwalają się odnieść do zmian w ilości uczniów w odniesieniu do kolejnych - nawet 10 lat i nie ma obaw, że zmiany ograniczą dostęp do kształcenia ponadgimnazjalnego dla obecnych zarówno gimnazjalistów, jak i uczniów szkół podstawowych. Gdybyśmy stworzyli ciekawe kierunki nauczania na pewno przyciągnęlibyśmy wielu chętnych uczniówKażdy kierunek kształcenia musi być wpisany na listę zawodów i posiadać opracowaną podstawę programową, w której określone są warunki jej realizacji. W jaki sposób chce pan podnieść poziom nauczania? Naszym zdaniem dobrym a nawet właściwym wyjściem jest tworzenie małych, kameralnych klas, ponieważ to w małych grupach nauka daje efekty. Wtedy będzie możliwość tworzenia dobrych mocnych klas. W naszej szkole jest wiele małych sal, ale brakuje u nas Wyposażenia ich, szkoła jest biedna jak mamy przyjąć jeszcze ok 400 osób?Nie planuje się przyjmowania dodatkowych 400 osób, a zmiany mają właśnie na celu doposażenie szkół. Jakie konkretnie oszczędności miasto osiągnie, likwidując jedne szkoły i przepełniając pozostałe szkoły uczniami, i lokując w budynkach zlikwidowanych szkół "inne miejskie instytucje"?Docelowo żadne z nowych szkół nie będą przepełnione, lecz posiadać będą przestrzeń na dalszy rozwój bez wprowadzania dwuzmianowości. Nie planuje się także dokonywać oszczędności w systemie oświatowym, lecz kwotę wynikającą z reorganizacji zainwestować m.in. w wyposażenie szkół. Szacuje się, że będzie to kwota ok. 4 mln PLN. 1. Skoro "od lat gdyński samorząd mocno stawia na oświatę", to, dlaczego nakazuje łączenie klas - jak np. w naszej szkole w ubiegłym roku szkolnym połączenie klas 14B i 14C i stworzenie klasy czterdziestoosobowej, o dwóch różnych profilach? - nb. dzięki takim posunięciom miasto zyskuje "puste sale lekcyjne" (cytat z innej wypowiedzi pana B). Za to sąsiednie sale pękają w szwach, bo nie mieszczą się w nich czterdziestoosobowe klasy, w szkole jest jedna sala, która może pomieścić tylu uczniów.„Puste sale lekcyjne" nie wynikają z małej liczby oddziałów, ale małej liczby uczniów. Wspomniane połączenie klas 14b i 14c spowodowane było brakiem naboru na określone kierunki. Formalnie klasa liczyła 40 osób, ale w praktyce zajęcia były dzielone na poszczególnych przedmiotach. 2. Cytat z "Ratusza": "w szkolnictwie zawodowym już na początku nowego roku szkolnego 2016/17, dojdzie do zmian, które mają na celu lepszą organizację kształcenia w zawodach, uznawanych na rynku pracy za przyszłościowe".Pytania: a) jakie konkretnie zmiany miałyby nastąpić w naszej szkole od nowego roku szkolnego, poprawiające organizację kształcenia, oprócz zmiany nazwy szkoły na CKZiU?CKZiU to termin organizacyjny i nie jest to nazwa szkoły. Zmiany to przede wszystkim skupienie kierunków kształcenia w podobnych branżach strategicznych, edukacyjnych. To również lepiej wyposażone pracownie, warsztaty i ośrodki egzaminacyjne. b) jakie konkretnie zawody uważane są obecnie na rynku pracy za "przyszłościowe"?Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie nie wiedząc, czy należy odnosić się to trendów na poziomie międzynarodowym, krajowym, czy też lokalnym oraz co konkretnie należy uznać za „przyszłościowe". Starając się jednak odpowiedzieć na zadane pytanie, można uznać, że w opinii gdyńskiego samorządu, za lokalne zawody potocznie nazwane „przyszłościowymi" należy uznać te, które pozwolą absolwentom zdobyć odpowiednie zatrudnienie. Z analiz dokumentów strategicznych można wywnioskować, że w Gdyni są to zawody związane z branżą morską, turystyczną, logistyczno-transportowo-motoryzacyjną, ICT oraz BPO/SSC. c) kiedy miałoby nastąpić wprowadzenie w naszej szkole kształcenia w tych zawodach? Kształcenie w nowym kierunku wprowadzone zostanie 1.09.2016 r. d) jakie nowe kierunki miałyby się pojawić w od września 2016?Planowany jest nabór na nowy kierunek Kierowca mechanik, co uzależnione jest jednak od decyzji m.in. dyrektora placówki. 3. W najbliższym czasie do szkół ponadgimnazjalnych wejdzie znowu wyż demograficzny - dlaczego likwiduje się i łączy szkoły bezpośrednio przed jego nadejściem?Planowane zmiany nie zmniejszą dostępności do oferty edukacyjnej w Gdyni, także z uwzględnieniem liczby obecnych uczniów szkół gimnazjalnych i podstawowych. 4. Na terenie Gdyni funkcjonuje wiele bezpłatnych szkół/ośrodków kształcenia dla dorosłych, oferujących zarówno kształcenie ogólne, jak i w różnych poszukiwanych specjalnościach. Szkoły te oferują kształcenie w trybie dziennym, wieczorowym, zaocznym, oraz w trybie e-learningu. Jakie jest zainteresowanie ofertą tych szkół (w tym istniejącego CKU - Kolegium Miejskiego)?W systemie gdyńskiej edukacji w wymienionych typach szkół kształci się ok. 3400 osób dorosłych. 5. Urząd Pracy w Gdyni oferuje bezpłatne kursy i szkolenia dla bezrobotnych. Jakie jest zainteresowanie tą ofertą? Oferta PUP determinowana jest pewnymi ograniczeniami. Największym zainteresowaniem cieszą się staże pracownicze, które są limitowane ze względu na doświadczenie zawodowe, stopień wykształcenia, konkurencją na rynku pracy czy możliwościami pracodawców. Jakie nowe kierunki mają być wprowadzone w przyszłym CKZiU?Po połączeniu - oprócz wszystkich kierunków funkcjonujących w obecnym Zespole Szkół Mechanicznych, nowymi kierunkami będą te, w ramach których nauczanie odbywa się obecnie w Zespole Szkół Technicznych, zatem: monter kadłubów okrętowych, technik budownictwa okrętowego, technik mechanik lotniczy, technik eksploatacji portów i terminali, elektryk, stolarz, technik awionik oraz nowy kierunek: kierowca mechanik. Jakie są zamiary a propos progów punktowych czy ta szkoła też ma zostać jedną z tych „elitarnych" Progi punktowe generują wyniki egzaminu gimnazjalnego oraz liczba uczniów zainteresowanych kierunkiem kształcenia. Jak wyobraża sobie pan 29 klas w 32 salach gdzie większość z nich dzieli się na grupy i zapotrzebowanie na sale wzrasta? Przestrzeń szkolna to nie tylko 32 sale lekcyjne, ale także część warsztatowa, 2 sale gimnastyczne, boisko ze sztuczną nawierzchnią oraz strzelnica. Ponadto należy zauważyć, że niektóre z zajęć dla wybranych uczniów odbywać się będą u pracodawców. Nie ma zatem zagrożenia, by system nauki był zorganizowany w taki sposób, by nie stanowiło to utrudnień dla uczniów i nauczycieli. Czy dla takiej szkoły będą przewidziane jakieś nowe kursy zawodowe?Organizacja szkół w CKZiU stwarza takie możliwości, ale ostateczne decyzje podejmowane będą przez dyrekcję w porozumieniu z organem prowadzącym, jakim jest gdyński samorząd. 1/ W Wywiadzie z Elżbietą Wójcik powiedział Pan, że stworzenie CKZiU jest innowacyjnym rozwiązaniem cieszącym się zainteresowaniem ze strony uczniów. Chciałabym, żeby odniósł się Pan do tego zwłaszcza, że podczas w.w wywiadu jasno określił Pan, że wszystkie zmiany będą wprowadzane w drodze konsultacji. Ja jako ucziennica XII liceum Ogólnokształcącego jak i żaden ze znanych mi uczniów mojej szkoły nie mieliśmy wcześniejszej możliwości wyrażenia swojej opini na temat zaistaniałej sytuacji. Konsultacje w ramach reorganizacji sieci szkół zaplanowane zostały przed podjęciem ostatecznej decyzji przez Radę Miasta w miesiącach wrzesień-listopad. W ramach prowadzonych działań Wiceprezydent ds. edukacji i zdrowia spotkał się z dyrektorami, nauczycielami, pracownikami obsługi i administracji, uczniami i rodzicami uczniów wszystkich placówek, których bezpośrednio dotyczą zmiany. Ostateczna decyzja podjęta zostanie przez Radę Miasta w grudniu 2015 roku, właśnie po konsultacjach i spotkaniach. 2/ Chciałabym również zauważyć, że nasza szkoła jest placówką z wieloletnią tradycją, a szkoła, jako miejsce nauczania powinna w młodej osobie kultywować wyższe wartości i uczyć szacunku. Również warto wspomnieć, że szkoła mundurowa w przeciągu kilku lat odniosła niewyobrażalny ogrom sukcesów na skale naszego województwa jak i kraju, również zdawalność matury jest bardzo wysoka. Skoro coś funkcjonuje dobrze i przynosi korzyści z jakiego powodu się z tego rezygnuje? Wszyscy uczniowie, którzy rozpoczęli naukę w XII LO, zakończą ją w ramach dobrze funkcjonującej szkoły. Nowe klasy - także o profilu mundurowym będą mogły być tworzone w innych szkołach ponadgimnazjalnych. Wygaszenie XII LO w budynku przy ul. Morskiej ma na celu stworzenie przestrzeni dla nowego CKZiU, które w najbliższym czasie w części warsztatowej ma być bardzo mocno doposażone. Utrzymanie szkoły o profilu ogólnokształcącym w tej lokalizacji spowodowałoby, że z potencjał nowych warsztatów nie zostałby w pełni wykorzystany przez uczniów. * Pytania uczniów - pisownia oryginalna. Opublikowano: 23.11.2015 00:00 Autor: Aleksandra _Rzewuska (a.rzewuska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 10.06.2021 14:38 Zmodyfikował: Paweł Jałoszewski