Edukacja - archiwum

Odpowiedzi na pytania zadane przez uczniów - Zespół Szkół Technicznych

W związku z planowanymi zmianami w gdyńskiej sieci szkół, które mają na celu podniesienie jakości nauczania i zapewnienie lepszych warunków nauki, organizację szkolnictwa zawodowego oraz dostępność do szkół, do Bartosza Bartoszewicza, wiceprezydenta ds. edukacji i zdrowia oraz do Wydziału Edukacji napływa wiele listów z pytaniami od uczniów. Odpowiadamy. 
Jednocześnie chcemy zaznaczyć, że udzielane odpowiedzi odzwierciedlają stan przygotowań do modernizacji sieci gdyńskich szkół na dzień 23.11.2015 r. Ostateczne rozwiązania zostaną przyjęte w drodze uchwały Rady Miasta Gdyni w dniu 30 grudnia 2015 r.

 Zespół Szkół Technicznych:
 
1. Dlaczego wszelkie decyzje w sprawie szkół są podejmowane bez konsultacji z uczniami i rodzicami ? Informacje zbieramy z gazet, internetu oraz opinii nauczycieli po krótkim spotkaniu z Panem Prezydentem.

Decyzje o zmianach sieci szkół w Gdyni podejmowane będą najwcześniej w grudniu 2015 roku przez Radę Miasta Gdyni. Spotkania z uczniami i rodzicami mają/miały m.in. na celu konsultację propozycji, zatem stwierdzenie zawarte w pytaniu jest błędne. Zakres zmian (18 placówek) uniemożliwił, by wszystkie spotkania z wszystkimi zainteresowanymi stronami: dyrektorami, nauczycielami, pracownikami obsługi i administracji, uczniami i rodzicami odbyły się w krótszym czasie, niż zaplanowano (październik-listopad 2015).

2. W jaki sposób przyjmą nas uczniowie Zespołu Szkół Mechanicznych? Czytamy opinie uczniów ZSM i wiemy, że nie chcą nas w swoim budynku. Piszą często obraźliwe słowa na nasz temat .

Z postawy uczniów Zespołu Szkół Mechanicznych nie wynikają jakiekolwiek obawy związane z obecnością nowych osób w szkole. W rzeczywistości - wskutek zmian uczniom Zespołu Szkół Mechanicznych poprawią się warunki nauki, co uzależnione jest właśnie od połączenia zespołów obu szkół. Dodatkowo planowane są działania, które realizowane będą przez pedagogów i psychologów i polegać będą na integrowaniu uczniów obu szkół. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek zachowania obraźliwe, to podejmowane będą natychmiastowe i skuteczne działania przeciwdziałające tego typu postawom.
 
3. Odnosimy wrażenie , że uczniowie ZSM nie chcą naszej obecności w ich szkole. Nie uważa Pan Prezydent, że będą nas obwiniali za zamknięcie naboru w tamtejszym XII liceum ?

Zamknięcie naboru wynika jedynie z realizacji strategii miasta mającej na celu dostosowanie systemu gdyńskich szkół ponadgimnazjalnych do realnych potrzeb wynikających z demografii. Zespół Szkół Technicznych oraz Zespół Szkół Mechanicznych to szkoły samorządowe, co oznacza, że są one własnością wszystkich mieszkańców Gdyni, w których imieniu działa Rada Miasta i to jedynie Rada Miasta może podejmować decyzję o zamykaniu naboru w szkole.
 
4. Czy po reformie w budynku ZSM będą dwie dyrekcje ? Jedna obecnej ZST,a  druga ZSM? Obie szkoły mają tradycje i gwarantuje Pan Prezydent utrzymanie tych tradycji? Chcielibyśmy , aby były dwie dyrekcje, a  nie jeden dyrektor obu szkół.

Zgodnie z procedurą wynikającą z przepisów prawa zostanie rozpisany konkurs na stanowisko dyrektora. Każda osoba spełniająca wymagania określone w rozporządzeniu może ubiegać się o to stanowisko. Możemy jedynie zapewnić, że potencjał osób aktualnie zatrudnionych na stanowiskach dyrektorów zostanie z pewnością wykorzystany w gdyńskim szkolnictwie zawodowym.

5. Ile pieniędzy zaoszczędzi miasto Gdynia na likwidacji szkół?

Miasto nie planuje jedynie proceduralnie likwidować szkoły, ale w rzeczywistości zmiany mają na celu łączenie szkół, tworzenie nowych placówek oraz budowę nowej szkoły. Wskutek zmian nie będzie żadnych redukcji oddziałów, czyli oferta gdyńskiego szkolnictwa ponadgimnazjalnego nie zostanie zmniejszona. Oszczędności mają powstać na kosztach eksploatacyjnych budynków. W skali roku przewiduje się, że będzie to kwota ok. 4 mln zł,  która przeznaczana zostanie m.in. na doinwestowanie placówek oświatowych.

6. Na co zostaną przeznaczone pieniądze, które zaoszczędzi miasto Gdynia na reformie?

Zmiany nie mają na celu dokonania oszczędności w obszarze gdyńskiej oświaty, lecz racjonalnego wydatkowania środków finansowych w tym obszarze. Wskutek zmian planuje się m.in. doposażenie placówek oświatowych w lepszą część warsztatową w szkolnictwie zawodowym oraz dostosowanie nowych placówek dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

7. Czy nie odnosi Pan Prezydent  wrażenia, że będzie nas stanowczo za dużo w budynku ZSM? Musi Pan Prezydent  wziąć pod uwagę, że korytarze będą zatłoczone, co wiążę się z większym ryzykiem niebezpieczeństwa.

Liczba pomieszczeń do nauki przewyższać będzie liczbę klas. Z budynku tego korzystać mogłaby znacznie większa liczba osób, niż przewidują zmiany.

8. Czy nie uważa Pan Prezydent, że większe problemy z uczniami będą w dużym budynku niż w kameralnym czyli przestrzennym taki jak nasz budynek ? Każdy z nas zauważył, że w naszej szkole nie dochodzi do pobić, gróźb ani podobnych sytuacji.

W każdej z wymienionych szkół tego rodzaju problemy są równie rzadko spotykane, o ile w ogóle występują.  Należy pamiętać, że atmosferę miejsca tworzą ludzie nie budynki i to od ludzi właśnie zależy, jak będą się czuli w nowym miejscu. W ramach nowej struktury zatrudnieni będą pedagodzy i psycholodzy z łączonych szkół, którzy doskonale znają wszystkich uczniów i jednocześnie będą mogli sprawnie reagować w przypadku pojawienia się jakichkolwiek problemów.

9. Dlaczego mamy kończyć naukę pod szyldem CKZiU ? Nie sądzimy, aby ta nazwa szkoły była atrakcyjna dla przyszłego pracodawcy.

Pracodawcy, z którymi rozmowy prowadzi obecnie UM Gdyni deklarują chęć współpracy z CKZiU na takim samym poziomie jak dotychczas. Każdy uczeń otrzyma świadectwo ukończenia konkretnego technikum lub zasadniczej szkoły zawodowej, a nie CKZiU.

10. Czy nie grozi nam dwuzmianowy plan lekcji ? A mianowicie kończyć zajęcia np. po godzinie 18:00?

Organizacja pracy szkoły należy do kompetencji dyrektora, ale liczba planowanych klas nie będzie stanowiła problemu, by wyeliminować system dwuzmianowy.

11. Co się stanie z naszym samorządem ? Czy będą dwa samorządy szkolne czy jeden, ale połączony z dwóch reprezentantów szkoły ZST i jeden przewodniczący z ZSM, bądź na odwrót?

 W związku z powołaniem nowego Centrum, nowy samorząd zostanie wybrany przez CKZiU.

12. Czy nasz sztandar, nagrody zostaną zachowane? Jaką daje nam Pan Prezydent gwarancję, że w ZSM będziemy mieli miejsce na wyeksponowanie naszych nagród?

Przewidziane są miejsca na zagospodarowanie wszystkich pamiątek szkół wchodzących w skład CKZiU.

13. Co z umowami o zajęciach praktycznych i praktyki zawodowej z zaprzyjaźnionymi zakładami pracy? Czy wziął Pan Prezydent pod uwagę fakt, że ZST wiele lat starał się o to by firmy kwalifikowały uczniów, którzy stawali się i będą się stawać godnymi pracownikami w przemyśle portowym, stoczniowym i wiele innych?

Umowy będą kontynuowane i aneksowane.

14. Co z zatrudnieniem pracowników obsługi i administracji naszej szkoły ? W podobnej sytuacji są nauczyciele. Zależy nam na tym, aby nauczyciele przeszli z nami, wtedy my uczniowie będziemy czuli się bezpiecznie w nowym budynku. Nauczyciele od przedmiotów zawodowych realizują nauczanie zawodu od kilku lat i posiadają wiedzę w tych przedmiotach.  Czy gwarantuje Pan Prezydent naszym nauczycielom prace w ZSM?

W ramach reorganizacji sieci szkół jednym z priorytetów Gminy jest zapewnienie wszystkim pracownikom pedagogicznym oraz administracji i obsługi miejsc pracy. Wszystkie przypadki zostaną rozpatrzone indywidualnie. Zakłada się, że w nowej lokalizacji zostaną zachowane wszystkie zawody, co oznaczać będzie, że każdy z nauczycieli będzie mógł otrzymać propozycję pracy na dotychczasowych warunkach. Możliwością niespełnienia tego zobowiązania byłaby np. sytuacja braku chęci podjęcia pracy przez nauczyciela.

15. Otrzymaliśmy nagrodę od Ministra Gospodarki w 2015 r  za dobre kształcenie zawodowe. Czy taka szkoła potrzebuje reformy?

W 2015 roku identyczną nagrodę uzyskał gdyński samorząd, który właśnie w sposób przemyślany koordynuje działaniami w obszarze szkolnictwa zawodowego. Proponowana zmiana jest właśnie elementem takich strategicznych działań. Każda szkoła potrzebuje przestrzeni i wsparcia aby tworzyć możliwości rozwoju.

16. Czy nadal będziemy mieli szanse na otrzymywanie stypendium uczniowskiego ufundowanego przez firmę "Crist"?

Nie ma podstaw, by twierdzić, że firma Crist zrezygnuje ze stypendium. Przedstawiciel firmy uczestniczył w działaniach koordynowanych przez gdyński samorząd w ramach projektu rozbudowy gdyńskiego szkolnictwa zawodowego. Z ustaleń nie wynika, by stypendium uczniowskie miało być wstrzymane. Jeżeli z jakichkolwiek względów firma podjęłaby decyzję o wstrzymaniu systemu stypendialnego, do czego, jako niezależny podmiot ma pełne prawo, wówczas gdyński samorząd wdroży rozwiązanie zastępcze.

17. Niektórzy z uczniów naszej szkoły będą mieli trudniejszy dojazd do ZSM. Przewidział Pan Prezydent ten problem ? Niektórzy z uczniów mieszkają  poza Gdynią i wybrali ZST , ponieważ mają lepszy dojazd. Są osoby, które wybrały ZST ze względu na krótsza drogę do pokonania. Większa liczba osób mieszka na dzielnicy takich jak (Obłuże, Pogórze,Oksywie).

Nowa lokalizacja szkoły będzie znajdować się w odległości ok. 1800 m od obecnej. W praktyce - dla osób poruszających się komunikacją miejską oznacza to korzystanie zamiast z przystanku Energetyków 02 - Węzeł Ofiar Grudnia '70 02, czyli 4-minutowej różnicy w podróży i przejazdu 2 przystanków dalej. Dodatkowo nowa lokalizacja mieścić się będzie w mniejszej odległości od przystanku SKM (ok. 300 m).

18. Czy zastanawiał się Pan Prezydent nad tym, jak musi się czuć nasza Pani dyrektor? Obiecała naszym rodzicom, że będziemy się uczyć w miejscu , które pomogli nam wybrać. Każdy z nas lubi mieć pewną sytuacje, grunt pod nogami. Nie może tak być,że z dnia na dzień podejmowane są tak ważne decyzje.

Doświadczenie zawodowe Pani Dyrektor gwarantuje realizację złożonej obietnicy, bowiem to ludzie a nie miejsca tworzą stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Zamierzeniem zmian jest także uwzględnienie wiedzy i doświadczenia Pani Dyrektor.

19. Nasza szkoła bierze czynny udział w akcjach pomocy  m.in. schronisku w Gdyni, hospicjum "Bursztynowa Przystań" czy zbieraniu nakrętek dla chorej Natalii. Obawiamy się, że po przeprowadzeniu reformy nie będziemy mieli możliwości prowadzenia takich akcji. Zagwarantuje nam Pan Prezydent, że będziemy mogli przeprowadzać takie akcje, jak zostaniemy przeniesieni?  W ZSM również przeprowadzane są akcje pomocy potrzebującym. Wiadomo, że nie da rady zrobić kilku akcji na raz.

Wszelkie działania charytatywne i wolontaryjne będą kontynuowane i zależą od zespołu - nauczycieli i uczniów, a nie budynku. W liczniejszym środowisku szkolnym istnieje możliwość skuteczniejszego działania na rzecz społeczności lokalnych, co wspomaga też integrację wszystkich uczniów.

20. W naszej szkole, dajemy możliwość nauki osobom dorosłym, czy w ZSM będą kontynuowali naukę? Pomyślał Pan Prezydent o tych ludziach? Z pewnością chcieli by dalej kontynuować naukę.

W zespole szkół technicznych wszystkie szkoły policealne, umożliwiające kształcenie osobom dorosłym wejdą w skład CKZiU. To właśnie także z myślą o osobach dorosłych planowane jest utworzenie kształcenia ustawicznego.
 

21. Co z kursami dla uczniów, które dają nam dodatkowe kwalifikacje, dzięki którym będzie łatwiej znaleźć nam prace  (sztaplarki, koparki, suwnice, uprawnienia elektryczne)? Absolwenci naszej szkoły dzięki uzyskanym kwalifikacjom  są chętnie przyjmowani do pracy przez pracodawców.

Kursy oraz wszelkie dodatkowej zajęcia podnoszące kwalifikacje będą kontynuowane na podstawie wcześniej zawartych porozumień i umów z pracodawcami.

22. Czy ukończenie CKZiU gwarantuje nam prace zawodową ? Nasza szkoła nam to gwarantuje.

Uczniowie CKZiU otrzymają świadectwa ukończenia konkretnej szkoły, np. Technikum Budowy  Okrętów, a nie CKZIU. W związku z powyższym gwarancja pracy zostanie zachowana na takim samym poziomie.




 

* Pytania uczniów – pisownia oryginalna.

  • ikonaOpublikowano: 23.11.2015 00:00
  • ikona

    Autor: Aleksandra _Rzewuska (a.rzewuska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 10.06.2021 14:38
  • ikonaZmodyfikował: Paweł Jałoszewski
ikona