Muzyka

Niedziela Melomana

Niedziela, 20 listopada 2016 Gdynia


Emmanuel Séjourné – gość specjalny, kompozytor, wibrafon

Piotr Sutt – marimba, instrumenty perkusyjne

Bartłomiej Sutt – wibrafon, instrumenty perkusyjne

Gdańska Grupa Perkusyjna Jeunesses Musicale

Polska Filharmonia Kameralna Sopot | Rodrigo Tomillo - dyrygent



Niedziela, 20 listopada 2016 Gdynia


Emmanuel Séjourné – gość specjalny, kompozytor, wibrafon

Piotr Sutt – marimba, instrumenty perkusyjne

Bartłomiej Sutt – wibrafon, instrumenty perkusyjne

Gdańska Grupa Perkusyjna Jeunesses Musicale

Polska Filharmonia Kameralna Sopot | Rodrigo Tomillo - dyrygent

Program:

Piotr A. Komorowski (*1977)

Dialogi na 2 perkusistów i orkiestrę smyczkową*

Emanuel Séjourné (*1961)

Koncert na wibrafon i smyczki

Koncert podwójny na wibrafon i marimbę**

Gotan na marimbę, wibrafon i smyczki **

*prapremiera

**polska premiera

komorowski1e-sejourne-portrait2-2012

nm

Polska Filharmonia Kameralna Sopot pfk

początki

W lutym 1982 roku z inicjatywy Wojciecha Rajskiego powstała orkiestra smyczkowa, złożona z młodych, utalentowanych i pełnych entuzjazmu muzyków. Pod nazwą Orkiestra Kameralna Wojciecha Rajskiego debiutowała w czerwcu w Teatrze Muzycznym w Gdyni, a już kilka dni później otwierała festiwal Schleissheimer Sommer w Monachium i 37. Festiwal Sommerliche Musiktage Hitzacker. Zespół od początku zachwycił publiczność i krytyków, co przyniosło zaproszenia do najważniejszych sal koncertowych, na czele z Filharmonią Berlińską, salą Gasteig w Monachium, Gewandhaus w Lipsku, Musikhalle w Hamburgu, Salą Pleyela w Paryżu, Musikverein w Wiedniu i Concertgebouw w Amsterdamie oraz na wszystkie znaczące niemieckie festiwale muzyczne. Z uwagi na coraz szerszy repertuar koncertowy, Orkiestra zaczęła występować także w składzie powiększonym o grupę dętą, zmieniając w 1984 roku nazwę na Polska Filharmonia Kameralna Sopot.

Dyrektor Artystyczny – Wojciech Rajski

Dyrygent, założyciel i dyrektor artystyczny Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie prof. Bogusława Madeya, doskonaląc również swoje umiejętności w wyższych szkołach muzycznych w Kolonii i Wiedniu. Był dyrygentem Teatru Wielkiego w Warszawie (1971-1978), Filharmonii Poznańskiej (1974-1980, od 1978 dyrektor artystyczny) oraz pierwszym dyrygentem Theater der Stadt Bonn i Beethovenhalleorchester (1978-1981). W roku 1993 rozpoczął działalność pedagogiczną otrzymując tytuł profesora. Wykładał w Hochschule für Musik w Karlsruhe, a od 1998 roku jest profesorem dyrygentury w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, a od 2008 roku prowadzi także klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W latach 1993-2006 był dyrektorem artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie, z którą nagrywał dla Polskiego Radia a także koncertował w Polsce i za granicami kraju.

Koncerty

Pod koniec lat osiemdziesiątych zespół dawał niemal 100 koncertów rocznie, głównie w Niemczech, ale także w innych krajach europejskich: we Francji, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Szwecji, Danii, Luksemburgu czy Anglii. W 1987 roku Orkiestra wyjechała na 33 koncerty do Stanów Zjednoczonych, najważniejsze z nich odbyły się w J. F. Kennedy Center w Waszyngtonie i Metropolitan Museum w Nowym Jorku. Zespół gościł również w dalekiej Azji – w 1990 roku w Chinach, zaś w 1997 roku wraz ze znakomitym amerykańskim pianistą, laureatem Konkursu Chopinowskiego Kevinem Kennerem, w Japonii. Spośród licznych wyjazdów koncertowych, warto wspomnieć o nieco bardziej egzotycznych miejscach, jak tournée w Meksyku w 2003 roku czy koncerty na Wyspach Kanaryjskich w roku 2006.

Festiwale

Zespół obecny jest rokrocznie na renomowanych europejskich festiwalach, a wśród nich na – Schleswig-Holstein Musik Festival, Mecklenburg-Vorpommern, Rheingau Festival, Praska Wiosna, Weilburger Schlosskonzerte, Festival van Vlaanderen, La Chaise-Dieu i wielu innych. Polska Filharmonia Kameralna Sopot niezmiennie od początku istnienia koncertuje jest obecna w salach koncertowych na terenie całego kraju. Orkiestra wielokrotnie gościła na Festiwalu Muzycznym w Łańcucie. W listopadzie 2010 roku Polska Filharmonia Kameralna Sopot t gave 4 concerts during Chopin Festival in Geneva.

Struktura

Polska Filharmonia Kameralna Sopot działa w strukturach Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART i jest instytucją kultury Miasta Sopot oraz Samorządu Województwa Pomorskiego. Po 15 latach oczekiwań, dzięki staraniom władz Sopotu i Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART, Polska Filharmonia Kameralna doczekała się wspaniałej własnej siedziby w Sopocie, na terenie Opery Leśnej. Mecenasem Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot jest Grupa ENERGA. Dyrektorem pozostaje niezmiennie założyciel zespołu – Wojciech Rajski.

Gdańska Grupa Perkusyjna Jeunesses Musicale
Kierownictwo artystyczne - Piotr Sutt
Gdańska Grupa Perkusyjna "Jeunesses Musicales" powstała w 1985r. Zespół złożony jest z obecnych uczniów i wychowanków klasy perkusji prof. Piotra Sutta – Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II Stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Od początku istnienia zespół wielokrotnie koncertował w Polsce i poza granicami kraju. Najważniejsze koncerty to: udział w festiwalach "Poznańska Wiosna Muzyczna", "Gaudeamus" we Wrocławiu, występy na koncertach organizowanych przez Filharmonię Narodową w Warszawie, Filharmonię Białostocką, Filharmonię Bałtycką, Filharmonię Kaliską, Filharmonię Łódzką, Filharmonię Szczecińską, Operę Bałtycką, koncerty ze Scholą Cantorum Gedanensis a także tourne po Włoszech (koncerty w sali RAI), Szwajcarii, Niemczech i Francji.
Zespół dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. W kwietniu 2000r. Gdańska Grupa Perkusyjna występowała na I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Perkusyjnej w Kaliszu wykonując między innymi Suitę z „Carmen” w opracowaniu Szczedrina, a w marcu 2001r. na II Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Perkusyjnej w Kaliszu zespół dokonał prawykonania Suity Turandot – Pucciniego na 5 perkusistów i orkiestrę symfoniczną. W ramach III Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Perkusyjnej Kalisz 2002 GGP była wykonawcą Światowej Premiery „Suity ABBA – Voulez Vous” na kwintet perkusyjny i orkiestrę symfoniczną. Wielkim powodzeniem cieszyło się wykonanie własnej transkrypcji I Koncertu Brandenburskiego J. S. Bacha na Międzynarodowym Sympozjum Perkusyjnym „Hanover-Percussion” w Hanowerze we wrześniu 2005r. W 2014 roku Zespół występował wraz z Emmanuelem Sejourne na Festiwalu Gdynia Classica Nova w marcu 2015r. z Orkiestrą Kameralną Progres i meksykańskim marimbafonistą Javierem Nandayapa. W marcu 2016r. GGP JM koncertowała ze światowej sławy amerykańskim perkusistą Johnem Wootonem.
Gdańska Grupa Perkusyjna "Jeunesses Musicales" ma w repertuarze utwory należące do czołowej literatury perkusyjnej. Na koncertach nie braknie także własnych transkrypcji największych przebojów muzyki klasycznej i jazzowej. Na każdym koncercie artyści prezentują niezwykle barwne instrumentarium złożone z instrumentów klasycznych i tradycyjnych z różnych stron świata.

piotr-sutt-gdanskProf. dr hab. Piotr Sutt
Założyciel i lider powstałej w 1985 r. Gdańskiej Grupy Perkusyjnej Jeunesses Musicales. Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Doskonalił się na kursach mistrzowskich i orkiestrowych prowadzonych przez prof. W. Thärichena – pierwszego perkusistę Berlińskich Filharmoników. Stypendysta "Jeunesses Musicales World Orchestra" w Berlinie, Wiedniu i Warszawie. Solista wielu renomowanych festiwali muzycznych (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej w Atenach, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Marimbowej w Villahermosa – Meksyk, Festiwal Najnowszej Muzyki Perkusyjnej w Hanowerze, Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny Percussive Arts Society we Włoszech, Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny w Strasbourgu, Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny w Wilnie, Rydze i Tallinie, Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień"). Artysta koncertował w charakterze solisty na koncertach symfonicznych i kameralnych niemalże w całej Europie i Meksyku.

Dokonał wielu nagrań solistycznych i kameralnych klasyki perkusyjnej oraz muzyki najnowszej dla Polskiego Radia i Pi Dance Theatre w Nowym Jorku. Grając wiele prawykonań, przyczynił się do promocji sztuki perkusyjnej, zarówno solistycznej jak i kameralnej (m.in.: Koncert na instrumenty perkusyjne i orkiestrę symfoniczną W. Thärichena, Concerto Ostinato K. H. Köpera na wibrafon i orkiestrę smyczkową, Samba Classique na dwie marimby, orkiestrę smyczkową K. H. Köpera - utwór dedykowany duetowi Katarzyna Myćka i Piotr Sutt, Koncert na wibrafon i orkiestrę kameralną B. Schaeffera – utwór dedykowany soliście). Współpracował m.in. z: J. Tatem, Z. Mehtą, G. Crumbem, St. Reichem, P. Boulezem, E. Sejourne, N. Rosauro, J. Wootonem, J. Nandayapa, W. Rowickim, W. Michniewskim, L. Możdżerem, Izraelską Orkiestrą Symfoniczną, Bach Ensemble – Meinz, Filharmonią Narodową w Warszawie, Polską Filharmonią Kameralną, Polską Filharmonią Bałtycką, Poznańską, Łódzką, Szczecińską, Kaliską, Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis oraz Grupą MoCarta. W latach 1999 - 2003 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowych Festiwali Muzyki Perkusyjnej w Kaliszu pod patronatem Ministerstwa Kultury. Od 1990 r. współpracuje, jako pierwszy perkusista z Polską Filharmonią Kameralną Wojciecha Rajskiego.
Działalność dydaktyczną i naukową realizuje w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie zatrudniony jest na stanowisku profesora zwyczajnego i piastuje funkcję Kierownika Zakładu Perkusji. Prowadzi tam klasę perkusji i kameralistyki perkusyjnej (The Bacewicz Percussion Ensemble).

Zaangażowanie w działalność pedagogiczną zaowocowało wieloma znakomitymi absolwentami, solistami, kameralistami i laureatami międzynarodowych konkursów (USA, Meksyk, Japonia, Włochy, Niemcy, Francja, Szwajcaria i Litwa). Juror międzynarodowych konkursów perkusyjnych i wykładowca mistrzowskich warsztatów artystycznych. Autor nowatorskich projektów wykorzystujących osiągnięcia nauk i sztuk muzycznych, pedagogiki oraz elektroniki do arteterapii i aktywizacji. Od 2006 r. jest dyrektorem artystycznym i pomysłodawcą Dziecięcej Orkiestry Onkologicznej działającej przy Fundacji Iskierka na rzecz dzieci z chorobą nowotworową. Pomysłodawca i realizator warsztatów z zakresu komunikacji, przywództwa oraz relacji interpersonalnych - wykorzystujących doświadczenia artystyczne gry solistycznej, kameralistyki i dyrygentury.

Od 1985 r prowadzi klasę perkusji w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku, należącą do jednej z najlepiej ocenianych klas perkusji w Polsce. Organizując liczne festiwale, konferencje, warsztaty, seminaria dla nauczycieli i uczniów propaguje sztukę perkusyjną i wprowadza młodych adeptów perkusji w najnowszy repertuar, trendy wykonawcze zarówno klasyki, awangardy oraz multimedialnych projektów artystycznych. Ścisła współpraca z Centrum Edukacji Artystycznej zaowocowała utworzeniem i prowadzeniem przez prof. Piotra Sutt Ogólnopolskiego Punktu Konsultacyjnego Perkusji i Kameralistyki Perkusyjnej w Gdańsku.

Piotr A. Komorowski, kompozytor i teoretyk muzyki; ur. 14 października 1977 w Łęczycy. Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I i II w Kutnie, do której uczęszczał w latach 1989-1997. W latach 1997-2002 studiował teorię muzyki na Wydziale Teorii Muzyki i Kompozycji w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Od 2002 kontynuował studia na tym samym wydziale w klasie kompozycji prof. Marka Jasińskiego, które ukończył w 2005 r. W 2010 roku obronił w Akademii Muzycznej w Krakowie pracę doktorską w zakresie kompozycji zatytułowaną " Utwór symfoniczny pt. 'Rozbłyski' jako przykład zastosowania CAC w moim języku kompozytorskim."

komorowski1

W 1992 i 1993 brał udział w Warsztatach Muzyki Jazzowej w Puławach organizowanych przez Polskie Stowarzyszenie Jazzowe. W 2007 uczestniczył w warsztatach „Identity of Sound” prowadzonych przez znanego serbskiego kompozytora Miroslava 'Mišę' Savića, w ramach Festiwalu BELEF’07 w Belgradzie, którego efektem była wspólna kompozycja elektroniczna „Harmonia Mundi”. Laureat II nagrody na V Międzyuczelnianym Konkursie na Fugę organizowanym przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy (2000) oraz stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2001). Laureat konkursu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich (2007). W 2010 roku Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej rekomendowało utwór „Rozbłyski” do wykonania podczas Światowych dni Muzyki „Zabrzeb 2011”.

Od 2003 r zatrudniony w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, a także w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st.im. Karola Kurpińskiego w Kutnie. Od 2004 był członkiem Koła Młodych, a od 2008 roku jest członkiem kandydatem Związku Kompozytorów Polskich. Od maja 2011 roku pełni funkcję prezesa Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich. Organizator i jeden z pomysłodawców Festiwalu Muzyki Współczesnej NOWA MUZYKA, odbywającego się od 2013 roku w Bydgoszczy. Jego utwory wykonywały zespoły tj. Orkiestra Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Bydgoska Orkiestra Kameralna, Accordion Chamber Orchestra, Akademski kamerni hor „Liceum” z Kragujevca (Serbia), Kwartet OPIUM, Nova Quartet, Barock Quartet; dyrygenci: Kacper Chabrowski, Waldemar Groń, Marek Głowacki, Miloje Nikolić, Wojciech Rodek, Marcin Tarnawski; soliści: Jarosław Ciechacki, Jadranka Jovanović, Stanisław Miłek, Witold Kawalec, Julia Samojło, Tomasz Strahl, Bartłomiej Sutt, Piotr Sutt, Jelena Tomašević. Jego muzyka wykonywana była wielokrotnie w kraju (festiwale NOWA MUZYKA, koncert Koła Młodych ZKP podczas festiwalu „Warszawska Jesień” 2007, koncerty organizowane przez Kujawsko-Pomorski Oddział ZKP), a także za granicą (festiwal BELEF'07 w Belgradzie, Veliki Školski Čas 2010 w Kragujevcu, Międzynarodowy Konkurs Perkusyjny pod patronatem UNESCO i Percussive Arts Society USA w Montesilvano we Włoszech).

W ostatnim czasie skupia się na zagadnieniach związanych z wykorzystaniem komputerowo wspomaganej kompozycji (CAC) w procesie twórczym. Działa także jako tłumacz wolnego oprogramowania. Spolszczył programy tj. GNU Solfege, MuseScore i Frescobaldi.

 

 

 

  • ikonaOpublikowano: 31.10.2016 09:49
  • ikona

    Autor: Administrator

ikona